Ik trek die “jas” aan die nodig is
Als trainingsacteur zal ik de training beduidend verrijken door mijn
expertise op communicatief en acteergebied.
Als actrice trek ik die “jas” aan welke de deelnemer nodig heeft of wenst.
Het leerdoel welke de cursist of trainer aangeeft desgewenst als uitgangspunt.
In mijn training als camera-actrice heb ik ‘klein’ leren acteren.
Van binnen voelen wat je moet neerzetten en niet overacteren.
Als je gevoel authentiek is (emotiegeheugen), er verbondenheid is,
zal de rol die je speelt ook bij de deelnemers “binnenkomen”.
Alleen zo kan hij of zij authentiek reageren en zich ontplooien.
Als de student of deelnemer achteraf zegt;
‘Goh, ik had gewoon het (enge) gevoel dat u die persoon was’ en
‘ik vergat gewoon dat er nog andere deelnemers in de ruimte zaten en
daardoor was het voor mij een echte situatie’, dan vind ik dat ik mijn werk goed heb gedaan.
Het is maar een toneelstukje
Vaak wordt door deelnemers gezegd: “Het is maar een toneelstukje, een rollenspel en ik kan niet acteren”. Mijn uitleg aan hen is dat ik als actrice dan wel een rol neerzet, echter dat mijn emoties en gevoelens wel degelijk echt zijn. Dat het de bedoeling is dat de deelnemers per definitie ook authentiek zijn, dat zij zichzelf moeten blijven.
Ik vertel ook dat dit dé kans is om schadevrij te oefenen en ijkmomenten voor jezelf te creëren.
Bewustzijns- en communicatietools en -modellen, allergieën, valkuilen en comfortzone
In mijn werk komen items zoals: agressie, klantvriendelijkheid, slecht nieuws-, loopbaan-, functionerings- en coachingsgesprekken veel aan de orde.
Vaak werken trainers met communicatietools en communicatiemodellen zoals hieronder genoemd. Voor mij als trainingsacteur is het onmisbaar om hiervan op de hoogte te zijn.
Het is een uitdaging om deelnemers bewust te maken van hun eigen gedrag, allergieën en valkuilen. Ook om hen te stimuleren uit hun comfortzone te komen.
Mijn favorieten zijn o.a.: SCHAKELmodel (boven de lijn; inhoud en procedure – onder de lijn relatie en emotie), D.I.S.C.-model, Kernkwadranten of Kwadrantenmodel.
Inzichten van o.a. Steven Covey en James Clear (Atomic Habets) worden door mij zeer gewaardeerd.
-
LSD (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen)
Een beetje OEN zijn (Oordeelsvrij, Eerlijk en Nieuwsgierig)
ANNA (Altijd Navragen – Nooit Aannemen)
OMA thuislaten (Oordelen, Meningen en Adviezen)
NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander)
HART- versus HOOFDcommunicatie (Anne van Pol)
Open en gesloten vragen
Functionele stiltes
Verbaal en non-verbale communicatie, 7% versus 93%
-
A B C D model (herkennen en ombuigen van ongepast gedrag en agressie) en klantvriendelijkheid
STARR-methode (Situatie-Taak-Actie-Resultaat-Reflectie)
IJsbergmodel van McClelland
NLP aspecten (welk type mens en verbinding-authenticiteit)
Roos van Leary
Johari-venster
Piramide van Maslov
Fish philosophy
Kleurenmodel De Caluwé
6 denkhoeden van De Bono
Dramadriehoek van Stephen Karpman
16 Persoonlijkheidstypes (MBTI) gebaseerd op theorie van Carl Jung
Pen-model van Hans Jürgen Eysenck
Het trainingsacteren in de Duitse en Engelse taal behoort zeker tot een van mijn kwaliteiten. Ik heb jarenlange ervaring in het trainingsacteren in Duitsland en België.